سپاسم مخصوص خداست که هرگاه اورا صدا می زنم پاسخم را می دهد
واین در حالیست که او هرگاه مرا صدا می زند در پاسخگویی تاخیر می کنم
و هرگاه من از او چیزی بخواهم به من عطا می کند
و این درحالیست که هر گاه او از من قرضی بخواهد بخل می ورزم
نکته دقیق در این عبارت، خواسته من است که او فورا جواب می دهد در حالیکه برگشتی در آن نیست
ولی او ازمن قرض می خواهد و خود در قرآن فرموده که ده برابر آن را پرداخت خواهد کرد.
اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذی اَدْعوُهُ فَیجیبُنی وَ اِنْ کُنْتُ بَطیـئاً حینَ یدْعوُنی
وَالْحَمْدُ للهِِ الَّذی اَسْئَلُهُ فَیعْطینی وَاِنْ کُنْتُبَخیلاً حینَ یسْتَقْرِضُنی
باتو شناختم ترا
چون ایمان بخدا هم به خداست نه به عقل و استدلال
و تو خود دلیل بر خودتی
و تو مرا به سوی خود فراخواندی
که اگر تو نبودی نمی دانستم تو چیستی
اگر تو مرا هدایت نمی کردی تو را نمی شناختم
ومن تحت تعلیم و افاضه تو هدایت شدم.
[بِکَ] عَرَفْتُکَ
وَاَنْتَ دَلَلْتَنی عَلَیکَ وَدَعَوْتَنی اِلَیکَ وَلَوْلا اَنْتَ لَمْ اَدْرِ ما اَنْتَ
(ابوحمزه ثابت بن دینارثمالی معروف به ابو حمزه ثمالی
که نامش قرین دعای شریف ابو حمزه ثمالی بوده
یکی از ثابت قدمان و از اصحاب خاص امام چهارم سیدالساجدین میباشد.)
بزرگان علما رجال او را مورد اعتماد و ثقه دانستهاند.
امام علی(علیهالسلام) در جواب کسی که از قویترین و سختترین مخلوق خدا پرسید فرمودند:
«إن أشد خلق الله عشره: الجبال الرواسی، والحدید تنحت به الجبال، والنّار تأکل الحدید والماء یُطفیء النّار
، والسحاب المسخر بین السماء والأرض یحمل الماء، والریح تُقلّ السحاب،
والإنسان یغلب الریح یتقیها بیدیه ویذهب لحاجته، والسُکر یغلب الإنسان،
والنوم یغلب السکر، والهمّ یغلب النوم فأشد خلق ربک الهمّ»
یعنی شدیدترین مخلوقات خدا ده چیز هستند: کوههای مستحکم و ثابت که آهن بر آن چیره میشود
، و آتش که آهن را میخورد، و آب که آتش را خاموش میکند، و ابر که آب را حمل میکند، و باد که ابرها را فشرده میکند
، و انسان که بر باد غالب میشود، و مستی که بر انسان چیره میشود، و خواب که مستی را مغلوب میکند،
و غم و اندوه که بر خواب غلبه میکند؛ پس سختترین مخلوق خداوند غم و اندوه است.
منبع: قرآن در قرآن -صفحه 101
امام سجاد علیه السلام می فرمایدکه خداوند جهنم را تازیانه ای قرار داد تا بندگانش را به سوی بهشت براند
بهشت مظهر لطف الهی و جهنم مظهر قهر الهی است .
منبع :کتاب دروس شرح فصوص الحکم قیصری علامه حسن زاده آملی ص364
بعد از چهل روز، حسین علیه السلام و حسینی شدن در درونمون باید درونی شده باشه؟!
اصلاسر اربعین و اربعین گیری تو همین نکته خوابیده .
تُنْکِـرُ الْمُنْکَـرَ بِقَلْبِـک َ وَ لِسانِک َ ، عَلى حَسَبِ طاقَتِـک َ وَ إِمْکانِـک َ ،
ثُمَّ اقْتَضاک َ الْعِلْمُ لِـلاْنْکارِ ، وَ لَزِمَک أَلْزَمَک أَنْ تُجاهِدَ الْـفُجّـارَ
فَـسِرْتَ فـی أَوْلادِکَ وَ أَهـالیـک وَ شیعَـتِک َ وَ مَوالیک َ وَ صَدَعْتَ بِالْحَـقِّ وَ الْبَـیّـِنَـةِ
و برحسب طاقت و تَوانَت مُنکَر را با قلب و زبانت انکار مى نمودى،
پس از آن علم و دانشت اقتضاى انکارِ آشکار نمود، و برتو لازم گشت،
لازم نمود با بدکاران رویاروى جهاد کنى، بنابراین در میان فرزندان و خانواده ات،
و پیروان و دوستانت روانه شدى، و حقّ و برهان را آشکار نمودى.
فرازی از زیارت ناحیه مقدسه
انشاالله درشبهای آینده در باره این زیارت مطالبی به عرض خواهدرسید.
ای زینت دوش نبی
روی زمین جای تو نیست
السلام علیک یا اباعبدالله
«انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» این عبارت زیارت عاشورا، گستره کربلا را به لحاظ زمان ومکان
تا بی نهایت امتداد می دهد ؛ تایید این حرف حدیثی از خود حضرت امام حسین علیه السلام است که
می فرماید : «مثل منی با مثل یزیدی بیعت نمی کند . »
اگر بخواهیم این فرمول را در زندگی پیاده کنیم کافی است عناصر مثل حسین علیه السلام شدن و عناصر مثل یزید بودن را
شناسایی کنیم، آنوقت مصادیق، بروز خواهد کرد .
خیلی دور نرویم !!
من در درونم ، حسینی بیدار می تواند حکومت کند ! و می توانم یزیدی را در زمانه ام بازسازی کنم .
اصلا بهتر است بگویم در حوادث واقعه ، هر آن ، دوطرف حسینی با یزیدی در تقابل شدید قرار می گیرند.
و من بین دو نیرو دائم مرددم !
و سرانجام مثل حر باید از اسب پیاده شد !
سر بزیر انداخت !
آرام گفت :
«من تورا انتخاب می کنم یا ابا عبدالله. »
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد وآل محمد
این عبارت در زیارت عاشورا آمده
نسبت این دعا در زیارت عاشورا با حدیث نبوی صلی الله علیه وآله که فرمود «حسین منی و انا من حسین »
ایدئولوژی انسان مسلمان را از مبدا تا مقصد مشخص می کند .
شاید سر مداومت در زیارت عاشورا ، پیداکردن مسیر درست زندگی و صراط مستقیم باشد .